Magento seo, wat betekend dit nu eigenlijk? Het doel is natuurlijk heel duidelijk:
Zo veel mogelijk bezoekers verkrijgen via de organische (gratis) zoekresultaten van Google en in mindere mate Bing op uw Magento webshop.
Wil je het niet zelf doen maar wil je het uitbesteden of zoek je hulp bij je Magento seo traject? Bel dan naar 085-2100-818 of vul het contactformulier in. Dan wordt je direct geholpen met meer resultaten uit je Magento webshop.
Doe je het toch liever zelf, dan lees hier verder om te kijken hoe ik mijn opdrachtgevers help bij organische vindbaarheid met hen Magento webshops.
Waar het met een website makkelijker is met content te scoren is dat voor een webshop al lastiger, al helemaal met veel (bijna identieke) producten. Het eerste vraagstuk is, wat komt er nu eigenlijk bij Magento SEO kijken? Om het nog enigszins behapbaar te houden, is dit onderverdeeld in meerdere onderwerpen.
Stappenplan voor maximaal Magento SEO resultaten:
- Hosting
- Techniek Magento seo
- Externe tools en Google Search console
- Content en inhoud Magento
- Categorie pagina
- Subcategorie pagina
- Product pagina
- Weblog
- Interne linkstructuur
- Autoriteit webshop en onderliggende pagina’s
- Onderverdeling in:
- externe links
- Social Media invloed
- Onderverdeling in:
Betekenis Magento SEO
Voordat alle stappen doorlopen en behandeld worden, ben ik de betekenis van Magento SEO nog schuldig. Laten we beginnen om te verklaren dat het in essentie gaat om twee losse termen die samengevoegd zijn. Het ene begrip is Magento, een open source webwinkel software pakket waarover je hier alles vindt. Het andere begrip, SEO, is de Engelse afkorting voor ‘search engine optimization”, vertaald naar het Nederlands: “Zoekmachine optimalisatie”.
Het belangrijkste inzake Magento SEO is op de eerste plek, weten wat de juiste termijn zijn om op te scoren en als tweede, met de juiste pagina’s scoren op die termen. Klinkt eenvoudiger kan het is. Zeker omdat uitgaand het eerste punt 95% van de online marketing bureau’s als de webshop managers uitgaan van zoekvolume bij de keuze van de zoekwoorden. Dat is de verkeerde strategie, omdat zoekvolume maar een deel van de keuze mag zijn. Belangrijk is dus de juiste strategie te hanteren en naar meer factoren te kijken dan naar zoekvolume alleen.
Dan nu het stappenplan voor Magento SEO:
Hosting voor Magento (1)
Een makkelijk over het hoofd geziene factor voor de score in Google. Wat eigenlijk best vreemd is omdat hosting een steeds belangrijkere factor word in je score organisch. Kortom, zorg ervoor dat de webshop bloedsnel laad, en in ieder geval vele malen sneller dan je concurrenten op de zoekwoorden waarop jij ook wilt scoren.
Techniek Magento seo (2)
Magento standaard, is een relatief simpele installatie. Echter is Magento (ondanks versie 2) niet goed geoptimaliseerd voor Google. En al helemaal niet met de standaard settings. Gezien de complexiteit kun je geen rechten verlenen aan hetgeen in hieronder uitgeschreven heb. Maar dit kan/zal, mits je verstand van hebt, je webshop significant beter laten scoren.
Via de klikbare titel kom je op de website van Evoworks terecht, op de pagina die door mijn collega’s geschreven is, goed je zelf stap voor stap je Magento technisch instelt. Ik heb een kort overzicht overgenomen in dezelfde volgorde:
1.a. URL rewrites aanzetten (seo optimale URL’s)
System > Configuration > General> Web > Search Engines Optimization
1.b. Wel of geen www. voor je URL
System > Configuration > General > Web > URL Options
1.c. Template optimalisatie
De meeste magento templates zijn seo geoptimaliseerd. Loop daarom de koppen na of deze de juiste headers hebben. Het logo is natuurlijk geen h1 waard 😉 dat moet de titel zijn.
1.d. Robots.txt
Zorg voor de juiste instellingen in je robots.txt bestand, let op uitsluitingen zodat niet alles geïndexeerd wordt wat onnodig is.
1.e. Indexatie van de filters
Magento staat standaard toe dat alle filters geïndexeerd worden, dat wil je niet. Dan is er sprake van ontzettend veel duplicaten content wat je resultaat niet ten goede komt.
1.f. XML sitemap
De XML sitemap is er om de zoekmachines te helpen. Om dit goed te doen:
Als de sitemap werkt, ga je naar je Google Search Console account en voer je de sitemap in. Ga in het linkermenu naar het kopje > Crawlen en klik daar Sitemaps aan. Voeg je sitemap(s) toe middels de niet te missen rode knop in de rechterbovenhoek.
1.G. Website speed optimalisatie
System > Cache Management is de manier om te bepalen hoe de cache gedaan wordt. Voor optimale gebruikerservaring is het beste alles op enabled te zetten.
2.a.
Externe tools en Google Search console
Maak absoluut gebruik van tools, zorg ervoor dat je altijd analyseert of je de optimalisatie op de juiste wijze doet. Daarnaast moet je altijd kijken naar je prestaties per zoekwoorden ten opzichte van de concurrentie, en welke verschillen zijn er tussen jou en de concurrent?
Daarnaast heeft Google een prachtige gratis tool, Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools). Ondersteunende tools zijn over het algemeen niet goedkoop maar leveren vele malen betere resultaten zullen je efficiënter later werken. Elk project met betrekking tot SEO maken wij gebruik van minimaal vijf! tools ter ondersteuning. Hoe stel je de Google tools in?
- Google Analytics in Magento instellen
System > Configuration > Sales > Google API
Enable de Google Analytics tracking en voer het accountnummer van Google Analytics hier in (bijv. UA-12345678-1) en sla deze instelling op.
- Google webmasters in Magento instellen
System > Configuration > General > Design > Miscellaneous Scripts
Vul hier de site verificatie in die je via Google Webmasters hebt gekregen, klik op “Save Config” en je kunt in Webmaster Tools zelf de account bevestigen.
Content en inhoud Magento
Als de techniek goed staat, de webshop geanalyseerd wordt en de concurrentie in de gaten gehouden wordt, dan is het tijd voor de overall meest tijdrovende klus. Content creëren én blijven creëren. Zeker voor webshops is dit lastig met veel op elkaar lijkende producten, wat moet je over t-shirt of boormachine 22 nog zeggen?
Belangrijker zijn de bovenliggende pagina’s, die teksten moeten zowel de bezoeker als de zoekmachine overtuigen dat ze de juiste pagina te pakken hebben. En dat op de term waarop zij zoeken, en jij wil scoren.
De productpagina, een weblog en de homepage zal ik nog wel even benoemen zodat deze niet overgeslagen worden 😉
Categorie pagina
Een hoofdcategorie is de meest belangrijke pagina van de gehele webshop, in essentie nog belangrijker dan de (overschatte) homepagina. Schrijf een sterke pakkende tekst boven je producten en schrijf over de producten een uitgebreide tekst over het zoekwoord waarop je wilt scoren.
Subcategorie pagina
Een subcategorie pagina is na de hoofdcategorie pagina een ontzettend belangrijke, om meerdere redenen. Als je de webshop na deze handleiding goed hebt ingedeeld, dan krijg je op je subpagina’s bezoekers die gebruik maken van meer dan een generiek zoekwoorden. Ga uit van een voorbeeld als deze, hoofdcategorie wasmachines, subcategorie, Miele wasmachines. Iemand die zoekt op een Miele wasmachine is al veel verder in het beslissingstraject dan iemand die zoekt op alleen ‘wasmachines’.
Product pagina
Volgt asap
Filterpagina’s in Magento
Ontzettend belangrijk en ontzettend onderschat! Nog steeds (2017) kom ik aan de lopende band webshops zonder (goede) filterpagina’s. Wil je serieus groeien of je organische omzet verbeteren met je Magento webshop? Dan is dit onderdeel cruciaal.
Waarom is een filterpagina in Magento cruciaal voor je magento seo resultaat? Heel simpel de termen waarmee je hier scoort, zijn zoekopdrachten van meer dan 2 zoekwoorden. Om bij de wasmachines te blijven, als je bij Miele wasmachines aankomt zit je in de subcategorie. Zoek iemand op “Miele wasmachine 8kg” dan weet diegene heel goed waar hij/zij naar op zoek is. Deze zoekopdracht is dusdanig specifiek dat de kans op een verkoop vele malen hoger is dan een generieke zoekterm. Doordat je met filterpagina’s werkt wordt de content over de webshop weer breder en relevanter.
Magento zelf is niet goed genoeg met filters, hiervoor is dus absoluut een plugin voor nodig. Gezien de risico’s van positie verlies en de benodigde modificaties kan ik het advies hier niet zo geven. Neem even contact op en ik leg gerust uit wat mijn advies zou zijn voor optimaal Magento filterpagina resultaat.
Weblog
Volgt asap
Homepagina / Homepage
De home pagina is een overschatte pagina, waarom? Op deze pagina komen of met uw webshop bekende bezoekers binnen of mensen die nog niet weten wat ze willen, kijkers dus geen kopers. Dit wil niet zeggen dat je er helemaal niets mee moet doen integendeel.
Landingpagina’s in Magento
Landingpagina’s is een lastige term. Dit kan zowel elke pagina zijn (je kan op elke pagina terecht komen natuurlijk) als speciaal voor Google als bezoeker gecreëerde pagina’s omdat ze niet passen binnen je huidige categorie structuur.
Mijn advies is om zo veel als mogelijk landingspagina’s te voorkomen. Dit omdat op het moment dat de bezoeker die specifieke pagina verlaat het altijd lastig is om daarop weer terug te komen. Dat levert irritatie op en irritatie is nee verkoop.
Ga je toch met landingpagina’s aan de slag, dan kun je deze aanmaken in Magento onder de optie CMS > Pagina’s. Gezien het feit dat je nu de vrijheid hebt voor de URL, maak hem dan aan met daarin het gewenste zoekwoord.
Buiten de automatisch gegenereerde sitemap om, is er binnen de webshop tot dat moment nog geen verwijzing (interne link naar die landingspagina). Dit is op meerdere manieren op te lossen, in de footer, op andere bestaande pagina’s of een additionele content pagina die wel in de footer en/of het menu staat en een overzicht laat zien van je landingpagina’s.
Een goede landingspagina moet voldoen aan minimaal 1000 woorden, dan kan hij echt goed ranken. Voor omzet zou ik ook de tot het zoekwoord behorende producten opnemen op de pagina en niet alleen met tekst en afbeeldingen werken.
Voorwaarden voor een succesvolle Magento landingspagina:
- Minimaal 1000 woorden
- Opname binnen de webshop met een link
- Goede opmaak
- Productlinks opnemen
Interne linkstructuur
Volgt asap
Autoriteit webshop en onderliggende pagina’s
- Onderverdeling in:
- externe links
- Social Media invloed